• Galerie de Natris Nijmegen

    8 mei 2017

    Jan Hendriks - Nieuw werk

     

    Zondag 7 mei tot en met zondag 18 juni 2017, 1e Pinksterdag 4 juni gesloten

    Jan Hendriks (Tilburg 1946) is opgeleid als beeldend kunstenaar aan de toenmalige Academie Beeldende Vorming Tilburg (Fontys Hogeschool voor de Kunsten) en aan Academie Beeldende Vorming, Amsterdam (sinds 2015 Breitner Academie). Hij woont en werkt in Landsmeer, vlak bij Amsterdam.

    De term “concrete kunst” hoor je vaak in verband met het werk van Jan Hendriks. De uitdrukking is gelanceerd in 1930 door Theo van Doesburg, een van de oprichters van De Stijl in 1917. Van Doesburg zag een wezenlijk onderscheid tussen de abstracte kunst van iemand zoals Kandinsky, die intuïtief en emotioneel was en de abstracte kunst, zoals hij nastreefde. Een manier van uitdrukken, die hij concrete kunst noemde. Concrete kunst was ook abstract, maar dan gebaseerd op rationele grondslag. Universele kunst die voor iedereen begrijpelijk zou moeten zijn.

    Hendriks houdt niet van die soort bestempelingen. ‘Ik werk met eenvoudige vormen en materialen, karton, papier, hout, mdf, foam board. In eenvoudige ritmische composities…... Eenvoudig betekent een rechte lijn, eenvoudiger dan een vlak, een vierkant, eenvoudiger dan een rechthoek. Alles wat overbodig is mag weg. Eenvoudig betekent ook wit.’ Wat hij maakt stelt niets voor.

    Maar met de minimale beeldtaal kun je toch heel veel. Voortdurend onderzoekt de kunstenaar wat je daar allemaal mee kunt doen. Door herhaling van geometrische elementen in witten en grijzen, kun je een breed scala van oplossingen scheppen. In deze tentoonstelling in Galerie de Natris laat Jan Hendriks zien dat de mogelijkheden nog lang niet zijn uitgeput. Nieuwe stappen voor de kunstenaar op nog lang niet geheel ontgonnen terrein. Niet alleen voor het oog, maar ook voor de geest. Voor het oog bestudeert Hendriks het effect wanneer je het geijkte kader, het klassieke ‘oervenster’ van het schilderij loslaat. Dat is weliswaar al eerder gebeurd bij de schilders van het ‘shaped canvas’ in de jaren zestig waarbij afscheid werd genomen van de klassieke begrenzingen zoals de rechthoekig, het vierkante of cirkelvormige formaat, maar nog niet eerder bij het experimenteren met seriële geometrisch elementen. Voor de geest omdat hier een, overigens oude, vraag wordt gesteld. Waar houdt de voorstelling van een schilderij op, waar begint de buitenwereld van het werk?

    En, is Jan Hendriks wel een schilder? Er wordt weliswaar geschilderd, of beter gezegd beschilderd, want zijn werken zijn in wezen beschilderde reliëfs. Ook daarmee exerceert de kunstenaar. Hij beweegt zich op het vlak van het twee- en driedimensionale. Dat ‘tweesporenbeleid’ stelt het concrete in het werk wel tot discussie. Want hoe concreet, hoe rationeel is het werk van deze kunstenaar eigenlijk? Je vraagt je af of het werk van Jan Hendriks bij nadere beschouwing toch eigenlijk eerder intuïtief en emotioneel is dan puur rationeel.

    Kortom, Jan Hendriks roept met zijn werk, dat in zijn woorden niets voorstelt, toch wel veel interessante vragen op. Goed kijken naar zijn werk is zo een spannende visuele en bespiegelende ervaring.

     

    Op zondag 7 mei om 15.00 uur wordt de expositie geopend door Wim de Natris, galeriehouder.

    De laatste dag van de expositie is zondag 18 juni 2017.

    Galerie de Natris, Van Dulckenstraat 20, 6512 DT Nijmegen

    wdnatris@planet.nl /...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 37 keer bekeken

  • Catawiki untitled 73 19 (update)

    28 november 2015

    De biedingen op de veiling op Catawiki van mijn werk uit 1973 "untitled / zonder titel 73 19" gaan maar door! Eindbod: € 3500,-

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 260 keer bekeken

  • POST ZERO

    7 mei 2015

    Post Zéro

     

    Exposition du 24 Mai au 27 Juin 2015
    Ouvert du jeudi au samedi de 14h à 19h, le dimanche de 15h à 18h et sur rendez-vous
    Vernissage en présence des artistes samedi 23 Mai à partir de 17h

    Le mouvement minimaliste ZERO a transformé et redéfini l’art au lendemain de la Seconde Guerre Mondiale

    Post ZERO

    Avec deux artistes Néerlandais, Erik Oldenhof et Jan Hendriks, la galerie Radial vous présente des oeuvres minimales en référence au mouvement ZERO.

    Fondé par Heinz Mack et Otto Piene, le mouvement ZERO est issu d’une génération d’artistes de l’après-guerre dominée par un sentiment profond de culpabilité qui a souhaité repartir de ZERO pour désencombrer l’expression artistique de la faillite de l’humanité.

    Le mouvement ZERO a pu compter plusieurs  » groupes  » d’artistes déjà unis sous des dénominations fédératrices, comme le Gruppo Nucleare de Milan, le Nouveau Réalisme, le groupe NUL d’Amsterdam, …

    Erik Oldenhof Jan Hendriks C’est la simplicité qui fait la force de ce peintre. Avec un minimum de moyens, comme en témoignent ses toiles faites de lignes, Erik Oldenhof s’efforce d’atteindre un rendement optimal dans l’art de la peinture. C’est le processus de création artistique lui-même qui occupe le centre de toute son œuvre.

    Avec ces superpositions de couches de peinture, rajouts et limitations, surfaces plates et en relief, ombres et lumières, ornières creusées et intentionnellement déroutées, c’est tout un ordre sciemment créé et défait.

    Vues de loin, les toiles d’Oldenhof semblent ne se composer que d’austères structures linéaires soumises à des lois rationnelles. De plus près, les couches épaisses font vibrer et scintiller la matière avec exaltation. Les irrégularités soulignent que ces formes abstraites n’ont pas été produites par une machine, mais intentionnellement créees par l’artiste.

    Post ZERO

    Le mouvement ZERO est un renouveau artistique et social qui rappelle les conceptions du Bauhaus en architecture. Il englobe un large éventail de médias, y compris la peinture, la sculpture, les œuvres sur papier, les installations et la photographique. Sous cette bannière se retrouvait un grand nombre d’artistes parmi lesquels nous pouvons citer Lucio Fontana, Yves Klein, Jesús Rafael Soto, Daniel Spoerri, Jean Tinguely …

    Le Guggenheim Museum de New York, a présenté cet hiver « ZERO: Countdown to Tomorrow » une rétrospective des artistes phares du mouvement ZERO.

    Erik Oldenhof Jan Hendriks

    Tout ce qui est superflu est éliminé. L’œuvre de Jan Hendriks se compose de formes rythmiques et de matériaux simples, papier, carton. Il utilise des formes et des constructions géométriques d’une façon rigoureuse de sorte que les mesures, le rythme et les dimensions s’imposent à lui pour créer une « géométrique-abstraite ». Il travaille avec un langage plastique minimal en répétant un même élément avec parfois quelques petites modifications. Pour certaines compositions, il assemble 100 à 400 petites boîtes prismatiques.

    Souvent associées à l’Art Concret, les oeuvres de Jan Hendriks expriment une sérénité géométrique qui nous conduit vers une image authentique, sans significations ou suggestions avec pour seule raison : être elle-même.

    Les sculptures de Carlo Borer participeront à l’exposition « Post ZERO » en réfléchissant les oeuvres de Erik Oldenhof et Jan Hendriks.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 282 keer bekeken

  • “PROMOTE YOUR ART”

    3 maart 2015

    Elizabeth Hillyard, the Founder of “Art without Ego” & Director of Art at Valdivia Galleries UK and initiator of the LinkedIn-Group “PROMOTE YOUR ART”,  took with great attention a look at the work on my website and sent me the following feedback and professional review.

    Dear Jan

    Thank you for sharing your work with the group. 

    I very much enjoyed looking at your website and seeing your pieces. 

    A real sense of balance is echoed amongst these works on many different levels.  In terms of composition, through the juxtaposition of areas that are flat, raised or chiselled, the eye is led across interlocking, interweaving surfaces in repeated motifs that push the gaze to explore right to the edges of the pieces.  The pattern and repetition give a sense of equilibrium and perpetuity.

    This sense of equilibrium and balance is further reflected by the many component parts that come together to make the whole harmonious piece.  The component shapes all look identical but each is still a unique piece in the whole.

    At the same time, the blank white used in this series of works exhibits at first glance a sterile froideur, but is balanced by the tilted and scooped surfaces that are at once tactile and beckoning.  This blank white ensures there is no distraction to the viewer’s focus on the beauty of the shapes.  The white lends pure and simple elegance to the pieces but this apparent simplicity is also offset by the actual complexity of the geometric patterns.

    In addition to this, on the one hand, the pieces are structural yet serious, indeed almost architectural in their form, with the interweaving surfaces seeming to reflect brickwork or perhaps the exteriors of office blocks.  On the other hand, the works are intricate and playful; one can almost visualise placing chessmen here and there on the chequerboard motifs; or perhaps one might imagine a silver ball gliding across the works’ seemingly labyrinthine surfaces.

    In true reflection of the sense of balance they exhibit, the pieces are simple yet clever.” 

    Thanks again for giving the group the opportunity to see your artworks.

    I look forward to seeing more.

    Best wishes,

     

    Elizabeth Hillyard  BA

    Director of Art

    Valdivia Galleries

    www.valdivia-galleries.com

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 358 keer bekeken

  • Günther Uecker

    23 februari 2015

    Twee toegezonden citaten van Günther Uecker:

    "Ik heb gekozen voor een witte zone, als uiterste van kleur, als hoogtepunt van het licht, als triomf over de duisternis. Een witte wereld is naar mijn overtuiging een humane wereld, waarin de mens zijn bestaan in kleur beleeft, waarin hij levend kan zijn. Deze witte structuren kunnen een spirituele taal zijn, waarin wij gaan mediteren." (Günther Uecker, 1961)

    • "Mijn werken ontvangen hun realiteit door het licht. Hun intensiteit is door het inwerkende licht wisselvallig en door het standpunt van de toeschouwer veranderlijk. Ze dagen uit tot activiteit en worden daardoor levendig." (Günther Uecker, 1961)

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 274 keer bekeken

  • The culture of emptiness

    9 oktober 2013

    Early Christian monks went out to live in the desert in order to find emptiness. Modern life is becoming so full that we need our own ways of going to the desert to be relieved of our plenty. Our heads are crammed with information, our lives busy with activities, our cities stuffed with automobiles, our imagination bloated on pictures and images, our relationships heavy with advice, our jobs burdened with endless new skills, our homes cluttered with gadgets and conveniences. We honor productivity to such an extent that the unproductive person or day seems a failure.
    Monks are experts in doing nothing and tending the culture of that emptiness.

    Thomas Moore, 1994 (from his book: Meditations: on the monk who dwells in daily life, HarperCollins Publishers)

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1481 keer bekeken

  • IN MEMORIAM: HENK PEETERS

    15 april 2013

    Kunstenaar Henk Peeters overleden

    Henk Peeters

    In Hall in Gelderland is de beeldend kunstenaar Henk Peeters op 87-jarige leeftijd overleden. Peeters was een van de kunstenaars van de Nul-groep, een stroming die hij in 1961 oprichtte met Jan Schoonhoven, Armando, Jan Henderikse en Herman de Vries.
    De Nul-groep vermengde de schilder- en beeldhouwkunst en gebruikte materialen uit het dagelijks leven als watten, haren, veren en afwasborstels. De doeken waren vaak zwart-wit.
    Eind 2011 werd het werk van Peeters nog tentoongesteld in het Gemeentemuseum in Den Haag.

    (bron: NOS-site 13 april 2013)

    Henk Peeters (Den Haag, 8 december 1925Hall, 13 april 2013) was een Nederlands beeldend kunstenaar. Henk Peeters maakte deel uit van de Nederlandse Nul-beweging. Samen met de kunstenaars Armando, Jan Schoonhoven en Jan Henderikse richtte hij in de jaren zestig de Nulgroep op, die zich afzette tegen Cobra en streefde naar objectieve kunst. Ofwel kunst, die van elke emotionele waarde werd ontdaan.
    Henk Peeters was de onvermoeibare organisator en woordvoerder. Hij had veel en intensieve contacten met de Zero-beweging in het buitenland. Hij onderhield contact met Duitse Zero-kunstenaars als Otto Piene, met Italianen als Lucio Fontana en Piero Manzoni, en met Yves Klein uit Frankrijk. Zo verbond hij de Nederlandse Nul-beweging met de internationale Zero. Hij bracht als eerste de Japanse Gutai groep tezamen met de internationale Zero beweging. Buiten zijn kunstenaarschap schreef hij kritieken, maakte publicaties, en organiseerde tentoonstellingen waaronder de Nul tentoonstellingen in het Stedelijk Museum van Amsterdam.
    Peeters werkte als kunstenaar het liefste met kant en klare producten zoals watten of afwasborstels van de HEMA of Vroom & Dreesmann. Hij kocht ze nieuw in en verwerkte deze producten in zijn kunstwerken, meestal geassembleerd.
    Op latere leeftijd, vanaf de jaren 1990, maakte hij hele series schilderijen van koeienvachten, gespannen op een spieraam. De huid van de koe met zijn willekeurige patroon van zwart-witvlekken vormde de inhoud van het schilderij. Toeval was hem erg welkom daarbij, om zo te komen tot het vermijden van de individuele uiting in het kunstwerk. Daarin bleef Peeters - samen met Jan Schoonhoven- het langste de principes van de Nul-beweging trouw: het streven naar het objectieve, niet-persoonlijke. In 2011 begon Peeters met het maken van replieken, hij liet kopieën maken van zijn vroege pyrografieën.

    (bron: Wikipedia)

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1411 keer bekeken

  • Kunst gestolen uit Museum Van Bommel van Dam

    22 maart 2013

    Kunst gestolen uit Museum Van Bommel van Dam

    Onbekenden hebben vrijdagochtend vier kunstvoorwerpen gestolen uit het museum Van Bommel van Dam in Venlo. Dat maakte de politie bekend.

    De werken hebben een verzekerde waarde van 1,1 miljoen euro.

    De dieven sloegen waarschijnlijk rond 5.00 uur vrijdagochtend hun slag. Ze forceerden de voordeur van het museum voor moderne kunst en namen de kunstwerken Sterren, R69-32 en R70-29 van Jan Schoonhoven en Zonder Titel van Tomas Rajlich mee. Die hingen sinds 27 januari in het museum.

     

    (bron: www.nu.nl)

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 596 keer bekeken

  • Theo Manders over de Collectie Manders

    11 maart 2013

    En wat zegt Theo Manders zelf over wat hem trekt in de abstracte kunst?

    “De heldere en strakke lijn, de eenvoud, de ritmiek. Ik ervoer telkens dat bij verstilde kunst mijn gemoedstoestand totaal werd geneutraliseerd.
    Op bijna lege, open doeken kun je je eigen gedachten projecteren. Dat was echt een openbaring.
    Niet voor niets staan de woorden “eenvoud en verstilling” in de titel van de expositie. Die twee begrippen weerspiegelen de essentie van mijn verzameling.”

    (Uit: De Kunstkrant, maart/april 2013, p. 17 naar aanleiding van de expositie van de Collectie Manders in Museum van Bommel van Dam)

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 866 keer bekeken

  • Malevitsj

    8 januari 2013

    Op de vraag, wat zijn zwarte vierkant (1913) betekende, antwoordde Malevitsj: "Niets. Het is er gewoon".
    En later: "Het is een simpel, leeg icoon van onze tijd".

    Uit het dagblad Trouw van 8 januari 2013

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 644 keer bekeken

  • Meer blogs >>