Kunstenaar Henk Peeters overleden

Henk Peeters

In Hall in Gelderland is de beeldend kunstenaar Henk Peeters op 87-jarige leeftijd overleden. Peeters was een van de kunstenaars van de Nul-groep, een stroming die hij in 1961 oprichtte met Jan Schoonhoven, Armando, Jan Henderikse en Herman de Vries.
De Nul-groep vermengde de schilder- en beeldhouwkunst en gebruikte materialen uit het dagelijks leven als watten, haren, veren en afwasborstels. De doeken waren vaak zwart-wit.
Eind 2011 werd het werk van Peeters nog tentoongesteld in het Gemeentemuseum in Den Haag.

(bron: NOS-site 13 april 2013)

Henk Peeters (Den Haag, 8 december 1925Hall, 13 april 2013) was een Nederlands beeldend kunstenaar. Henk Peeters maakte deel uit van de Nederlandse Nul-beweging. Samen met de kunstenaars Armando, Jan Schoonhoven en Jan Henderikse richtte hij in de jaren zestig de Nulgroep op, die zich afzette tegen Cobra en streefde naar objectieve kunst. Ofwel kunst, die van elke emotionele waarde werd ontdaan.
Henk Peeters was de onvermoeibare organisator en woordvoerder. Hij had veel en intensieve contacten met de Zero-beweging in het buitenland. Hij onderhield contact met Duitse Zero-kunstenaars als Otto Piene, met Italianen als Lucio Fontana en Piero Manzoni, en met Yves Klein uit Frankrijk. Zo verbond hij de Nederlandse Nul-beweging met de internationale Zero. Hij bracht als eerste de Japanse Gutai groep tezamen met de internationale Zero beweging. Buiten zijn kunstenaarschap schreef hij kritieken, maakte publicaties, en organiseerde tentoonstellingen waaronder de Nul tentoonstellingen in het Stedelijk Museum van Amsterdam.
Peeters werkte als kunstenaar het liefste met kant en klare producten zoals watten of afwasborstels van de HEMA of Vroom & Dreesmann. Hij kocht ze nieuw in en verwerkte deze producten in zijn kunstwerken, meestal geassembleerd.
Op latere leeftijd, vanaf de jaren 1990, maakte hij hele series schilderijen van koeienvachten, gespannen op een spieraam. De huid van de koe met zijn willekeurige patroon van zwart-witvlekken vormde de inhoud van het schilderij. Toeval was hem erg welkom daarbij, om zo te komen tot het vermijden van de individuele uiting in het kunstwerk. Daarin bleef Peeters - samen met Jan Schoonhoven- het langste de principes van de Nul-beweging trouw: het streven naar het objectieve, niet-persoonlijke. In 2011 begon Peeters met het maken van replieken, hij liet kopieën maken van zijn vroege pyrografieën.

(bron: Wikipedia)