• ANTI-PEINTURE

    9 december 2012

    anti-peinture = geen antagonisme . wel een nieuwe dimensie die rechtstreeks uit schilderkunst ontstaat veeleer dan uit skulptuur . hoewel zij ook de ruimte zoekt . integrerend echter . zich oplost in het licht . trillend . beweging wordt . of slechts een voorwerp-zijn . zich inspireert aan fisische fenomenen . men kan haar niet abstrakt noemen niet figuratief . maar tegen beide in beide verenigend tot een nieuwe realiteit . de realiteit van het zuiver reële . de zuivere kreatie uit andere ervaringen dan de welbekende . de reflekterende . men kan haar niet louter kunst noemen . niet enkel aktie . noch alleen stimulans . maar het zien zelf . flitsen . verglijden tussen rustpunten . weglokken . verschuiven . terwijl wel en niet figuratief hun tegenstellingen verliezen . in elkaar versmelten tot onbetwistbaar klassicisme

    inleiding uit de catalogus van de expositie ANTI-PEINTURE van maart-april 1962 in het G58 hessenhuis te antwerpen

    Lees meer >> | 1239 keer bekeken

  • Günther Uecker

    9 december 2012

    Meine Objekte sind eine räumliche Realität, eine Zone des Lichtes. Ich benütze mechanische Mittel um die subjektive Geste zu uberwinden, zu objektivieren, eine Situation der Freiheit zu schaffen.

    Günther Uecker in Zero, 3 juni 1961

    Lees meer >> | 936 keer bekeken

  • In memoriam: GER LATASTER

    30 maart 2012

    Vraag niet van een schilder een ding boven het buffet

    een ding wat niet prikt, een ding dat je niet iedere dag dwingt

    jezelf en de wereld waarin je leeft te herkennen.

    Wanneer men dit vraagt, dan vraagt men om een leugen.

     

    Ger Lataster 1920 - 2012

     

    uit de overlijdensadvertentie van Ger Lataster, NRC Handelsblad, donderdag 22 maart 2012

    Lees meer >> | 936 keer bekeken

  • About the artist and his work

    14 maart 2012

    About the artist and his work

    Thus, (… ) critics tended to instruct the public “how to look at a painting, rather than how to interpret its subject”. This implied that, from now on, any critical judgment had to overcome an uncertainty or indeterminacy that was of a more fundamental nature than before. The question raised was no longer ‘What does this painting tell us?”, but “How is this a good painting?” or even “How is this a painting?"

    Lees meer >> | 4797 keer bekeken

  • Meer blogs >>